FAQ

Your visit to the Palais
The Palais de la Porte Dorée is open from Tuesday to Sunday, from 10:00 am to 5:30 pm on weekdays and until 7 pm on Saturday and Sunday. Last admissions to the Palais are one hour before closing time.
The Palais is closed on Mondays, January 1st, May 1st and December 25th.
Visiting times can vary according to our programme but we recommend allowing at least 1 hour to visit the Aquarium, and 2 hours to visit the Museum exhibition and the Monument.
Weekends and school holidays are usually very busy periods. To ensure a visit in the best possible conditions, we recommend visiting slots between noon and 2:00 pm or late afternoon.
Our establishment does not have a car park, however we can recommend two public car parks close by: the Porte Dorée car park (57 Boulevard Poniatowski, 75012 Paris) or the Valmy car park (139-154 Rue de Paris, 94220 Charenton-le-Pont), a 15-minute walk from the Palais de la Porte Dorée.
Our visitors can take photos without a flash, except where otherwise indicated, within our visiting areas. Photos and recordings intended for commercial or public use must secure prior authorisation. For any requests, please write to publics@palais-portedoree.fr
Yes, we provide a free cloakroom for individual visitors and groups. It is open from 10:00 am to 5:30 pm on weekdays and until 7:00 pm on Saturday and Sunday.
Yes, at the weekends and during the school holidays, we offer creative workshops for children. All our workshops can be reserved online.
Staff at the Palais receive regular training on welcoming handicapped visitors. Special amenities provide access to the entire building, and a variety of resources are available to suit each and every need. For more information, visit our dedicated page.
Admission and ticketing
To visit the Aquarium or the Museum exhibition, we strongly recommend purchasing a ticket online, our cashiers are also available so you can buy your tickets on-site (subject to availability).
Visits of the monument are free.
Go to our pricing list to find all our conditions for reduction and exoneration.
Please note, if you are eligible for free admission, you will still need a ticket to access our spaces, to be reserved online or at the cashier’s desk, subject to availability.
Any visitors wishing to visit the Museum exhibition or the Aquarium must have a ticket, all our admission prices are available online and at the cashier’s desk, subject to availability.
To improve the visitor experience and limit queueing, our tickets are time-stamped with the date and time of the visit. Your ticket allows you to access the visiting spaces at the time indicated but does not allow visitors to cut in line.
Group visits
For visits of more than 10 people, you must make a group reservation using our reservation form. Depending on age and the space you want to visit, we can offer several options and prices. Reservation is obligatory for all groups, including those eligible for free admission.
You must reserve a self-guided visit using our booking form.
The Palais does not provide audiophones for external tour guides.
We offer several types of resource for teachers, you can find them on our dedicated page (in french).
Le monument en question
Les salons historiques sont aujourd’hui éclairés selon les systèmes d’éclairage indirect, conçus en 1931 par leurs décorateurs respectifs, Eugène Printz dans le salon Asie (éclairage par les deux tables munies de lampadaires) et Jacques-Émile Ruhlmann dans le salon Afrique (éclairage dissimulé dans les vases de Raymond Subes). Le principe de l’éclairage indirect fait partie des caractéristiques de l’architecture Art déco. De plus, la fragilité des fresques qui ornent les parois des salons ne permet pas d’éclairage trop intense. Les vitres sont par ailleurs protégées par des films pour réduire l’ensoleillement.
Les sols des salons Afrique et Asie ont été réalisés en 1931 en marqueterie de bois précieux exotiques, collés sur une structure en chêne : ébène de macassar, érable sycomore, citronnier pour le salon Afrique ; bilinga, ébène de macassar, iroko et wengé pour le salon Asie. Les sols sont très fragiles, car la marqueterie est constituée de petites pièces en bois, très fines (7 mm d’épaisseur), susceptibles d’être rayées, de se décoller ou de se fissurer (il en manque d’ailleurs à certains endroits). Un projet de restauration et de consolidation de ces bois va bientôt être engagé.
Le Palais de la Porte Dorée est partiellement classé au titre des monuments historiques depuis 1987, pour les façades, la toiture, les grilles d’entrée, le hall, les salons, le forum, les deux espaces adjacents (hall Marie Curie et auditorium), les escaliers et leurs ferronneries. Le mobilier lié à l’histoire du Palais est également classé MH depuis 2021. Tous les travaux impliquant une modification structurelle ou décorative de ces espaces et mobiliers doivent être obligatoirement être effectués sous la supervision d’un architecte en chef des monuments historiques (ACMH), désigné par arrêté du ministre de la culture. De plus, ces travaux doivent être préalablement autorisés par la direction régionale des affaires culturelles (Drac) d’Île-de-France, qui en valide les aspects scientifiques.
La fragilité des fresques du forum, ainsi que celles des deux salons historiques, interdit de les toucher. Cela est dû principalement à la technique traditionnelle de la fresque, qui consiste à peindre directement sur l’enduit encore frais (al fresco) composé de chaux aérienne, à l’aide de pigments purs dissous dans l’eau. Lors du séchage, les pigments pénètrent l’enduit ; support et couche picturale ne font plus qu’un. Aucun vernis n’est appliqué sur la couche picturale pour la protéger, à la différence de la peinture à l’huile. Le support reste friable et se désagrège en cas de frottement.
Further questions?
Contact us at publics@palais-portedoree.fr and we will respond as soon as we can !